FAQ

veel gestelde vragen

  1. Zoals bij elke opleiding in het middelbaar beroepsonderwijs behaal je, als je slaagt, een officieel, landelijk erkend diploma. Je kunt dat halen op niveau 3 (Eerste vliegtuigonderhoudsmonteur) of op niveau 4 (Vliegtuigonderhoudstechnicus).
  2. Daarnaast kun je, als je dat wilt, ook zogenaamde Part-certificaten halen. Als je voor alle modules een certificaat gehaald hebt voldoe je aan één van de voorwaarden voor het behalen van een Aircraft Maintenance License, zie verderop). Deze certificaten kun je halen naast je niveau 3 of 4 diploma.

Aircraft Maintenance & Training School is Part-147 gecertificeerd door de Europese Luchtvaart Autoriteiten, EASA. Zij zijn verantwoordelijk voor het maken van alle wet- en regelgeving in de luchtvaart. Part 147 beschrijft de eisen waar een school voor luchtvaarttechniek aan moet voldoen, en de Part 66 schrijft voor waar een onderhoudstechnicus aan moet voldoen, wat hij of zij moet kennen en kunnen. Omdat je bij AM&TS en Curio zowel je MBO opleiding (WEB-diploma) kan halen én de theorie en praktijklessen op een EASA gecertificeerde school haalt, sla je twee vliegen in een klap. Haal je je examen met 75% of meer? Dan haal je je Part en laat je zien dat je theorie op het hoogste niveau begrijpt. Haal je dat niet, maar wel een voldoende? Dan heb je alsnog je MBO. 

De veiligheid van de Europese luchtvaart is geregeld in de Europese Luchtvaartwetgeving. Deze wetgeving valt onder de European Aviation Safety Agency (EASA), en is verdeeld in een aantal hoofdstukken. Die hoofdstukken noemen we Parts.
De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is een uitvoerend onderdeel van de EASA en heeft een controlerende functie. Ook het opleiden van ‘vliegtuigonderhoudstechnici met aftekenbevoegdheid’ valt onder deze wetgeving. Dit is binnen heel Europa gelijk. Haal je dus bij AM&TS je certificaten, dan kun je in heel Europa aan de slag. 

Onderhoud aan vliegtuigen mag uitsluitend worden uitgevoerd en vrijgegeven door daartoe bevoegde personen. Om dit aan te tonen, heeft de vliegtuigtechnicus een bevoegdheid nodig: Part-66 AML (Aircraft Maintenance License). Kiwa Register is door de overheid aangewezen als bevoegde instantie voor de uitgifte van het Part-66 AML.

Een vliegtuigonderhoudstechnicus moet voldoen aan de Europese standaard die is voorgeschreven door EASA en vastgesteld in de EASA Part 66 AML regelgeving 1321/2014. Wanneer wordt voldaan aan de kwalificaties kan een bewijs van bevoegdheid aangevraagd worden. Een Part 66 AML bestaat uit de basisbevoegdheid en aanvullende type ratings.

Als je kiest voor een baan in de luchtvaartonderhoudsbranche zijn Parts een vereiste. Ze geven een hoge waarde aan en zijn als het ware jouw visitekaartje. 

AML is de afkorting van Aircraft Maintenance License. Je krijgt je AML als je je Basic Training hebt gevolgd, dus alle theoriecertificaten en voldoende praktijkervaring behaald hebt.
Dit is een document waarop staat aangegeven dat je de Basic Training gevolgd hebt. Als je deze behaald hebt, ga je bij je werkgever op Type Training.
Hier leer je de specifieke onderhoudshandelingen van een type vliegtuig, zoals een Airbus of een Bolkow helicopter. Door deze type trainingen te volgen kun je aftekenbevoegd worden voor onderhoud aan specifieke type vliegtuigen. 

Als je alle modules afgesloten hebt met een Part-147 certificaat en je hebt twee jaar aantoonbare ervaring opgedaan in een erkend vliegtuigonderhoudsbedrijf, dan kun je een AML aanvragen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Heb je je opleiding met Part-66 certificaten afgesloten dan moet je drie jaar ervaring opdoen om een AML aan te vragen.

Als aftekenbevoegde onderhoudsmonteur B1.1 / B2 mag je het werk van jezelf en anderen aftekenen. Dat betekent dat jij het onderhoud goedkeurt. Een hele verantwoordelijk dus! Op je AML staat welke bevoegdheden je precies hebt. 

Een Part 145 erkend bedrijf verricht onderhoud aan vliegtuigen en heeft hiervoor een erkenning van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Door hier stage te lopen doe je belangrijke ervaringsuren op om je AML te kunnen behalen. Je kan ook bij een ander bedrijf stage lopen. De uren zullen dan niet meetellen voor je AML, maar wel voor je mbo diploma. We helpen je bij het vinden van een goede stage. Bedrijven komen met je kennismaken op school en we helpen je met het solliciteren. 

Check de website van KIWA voor alle informatie over Part 66.

Jazeker. Stage lopen is een onderdeel van je mbo opleiding. De periode waarin je stage loopt en hoelang is afhankelijk van je opleiding.

Misschien heb je vragen over de reistijd naar Woensdrecht toe.

 

Met de auto?

Je bent in ongeveer 20 minuten met de auto in Roosendaal, en in 15 minuten in Bergen op Zoom.

 

Openbaar vervoer

Er is ook een busverbinding. Vanuit Roosendaal (bus 104, 40 minuten) en vanuit Bergen op Zoom (bus 106, 15 minuten) kun je met de bus direct naar Hoogerheide. De bus stopt voor de school en rijdt op schooltijden extra vaak.

Veel studenten komen niet op de fiets naar school maar maken gebruik van het openbaar vervoer of carpoolen met studenten die al een rijbewijs hebben. Als je met het openbaar vervoer reist, kun je in de bus of trein alvast je huiswerk maken.

 

Op kamers

Ook kiezen sommige studenten ervoor om op kamers te gaan in Bergen op Zoom, Roosendaal of Breda. Kortom: er zijn veel opties waardoor de reistijd voor jou geen belemmering hoeft te zijn om te kiezen voor Vliegtuigtechniek in Woensdrecht. We adviseren je graag.

HEB JE EEN ANDERE VRAAG?

Naam(Vereist)