Opleiding

Technicus Avionica

In het kort
Ben je technisch en zijn elektronische snufjes echt jouw ding? Dan is de opleiding Technicus Avionica (cat. B2) dé plek voor jou! Tijdens je opleiding leer je alles op het gebied van alles op het gebied van elektrotechnisch en avionisch onderhoud. Als vliegtuigonderhoud technicus avionica voer je bij een onderhoudsbedrijf of luchtvaartmaatschappij het onderhoud uit aan elektrische-, navigatie- en vluchtgeleidingssystemen. Je controleert het werk van collega’s zodat vliegtuigen in topconditie blijven. Dat is belangrijk omdat ze grote afstanden afleggen in allerlei soorten extreem weersomstandigheden. Je kunt met deze opleiding in Nederland werken maar ook in het buitenland.
  • Nauwkeurig werken is belangrijk als je straks werkt als technicus avionica in het vliegtuigonderhoud. Jouw werk is van invloed op de veiligheid van het toestel. Als techniek en luchtvaart je interesse hebben, dan is dit een mooie opleiding. Je werkt in een werkplaats voor vliegtuigen of vliegtuigonderdelen. Je bent verantwoordelijk voor alle werkzaamheden aan het vliegtuig of vliegtuigonderdelen die aan je zijn toegewezen. Een deel van je werk bestaat uit het uitvoeren van en toezicht houden op aanpassingen in elektronische systemen. Je werkt volgens specifieke voorschriften. Je moet precies weten welke voorschriften door de fabrikant van een vliegtuig zijn opgesteld en deze goed kunnen volgen. Systematisch en geconcentreerd werken is belangrijk.

    De voorschriften zijn meestal in het Engels geschreven.  Je bent in staat om collega-monteurs aan te sturen in teamverband. Ook controleer je het werk van je directe collega’s. Je doet administratieve taken die verbonden zijn aan je werk. Je bent stressbestendig, want ook onder tijdsdruk moet je goed beslissingen kunnen nemen. Ook ben je flexibel en in staat om in complexe situaties goed het overzicht te bewaren.

  • Bij de opleiding vliegtuigonderhoud technicus avionica leer je bijvoorbeeld:

    • Correct gebruik van de juiste gereedschappen
    • Samenwerking met andere studenten 
    • Gebruik van documentatie
    • Systematische aanpak en vindingrijkheid
    • Handelen conform de regels
    • Veiligheid, orde en netheid
    • Nederlands, Engels en rekenen
    • Loopbaan en burgerschap

  • De opleiding technicus avionica – niveau 4 – duurt vier jaar. In je laatste jaar loop je stage. De opleiding bestaat uit theorielessen en praktijklessen. Er zijn praktijklokalen (hangaar) voor montage, elektro- en avionica handelingen. Je werkt alleen of in groepsverband aan opdrachten . Na afloop worden de opdrachten met je doorgesproken. Je loopt stage bij een goed luchtvaartonderhoudsbedrijf of bij een luchtvaartonderdeel van defensie. Als je stage wilt lopen in het buitenland, kan dat ook. Europese certificering (part 147): wil je naast je mbo-diploma ook door de Europese luchtvaartautoriteiten erkende certificaten behalen? Je kunt dan in meer dan 30 landen in Europa op het hoogste niveau aan de slag.

  • Naast het basis- en profieldeel van je opleiding volg je ook keuzedelen. Dit is een verplicht onderdeel van elke opleiding. Het kunnen keuzedelen zijn waarmee je je verder kunt specialiseren in je beroep of keuzedelen die je voorbereiden op een volgende opleiding. Je kunt soms ook keuzedelen kiezen die aansluiten bij jouw vakspecialisme, interesses, hobby’s en toekomstdromen. Voor informatie over de inzet van keuzedelen kun je straks terecht bij je studieloopbaanbegeleider. Per opleidingsniveauis de omvang van de keuzedeelverplichting voor de student door de minister vastgelegd. Je volgt verplicht 1 tot 4 keuzedelen per opleiding, afhankelijk van het niveau en de duur van je opleiding. De omvang van jouw keuzedeelverplichting verandert niet, ongeacht hoe lang je over de opleiding doet.

    Bij de opleiding Technicus Avionica kun je deze keuzedelen volgen:

    • Maintenance, repair and overhaul fuel tanks 
    • Basis composieten 
    • Composieten onderhoud & reparatie 

Na je opleiding

Je gaat vliegtuigen onderhouden in een hangaar, op een vliegveld of in een werkplaats. Je werkgever is een vliegtuigonderhoudsbedrijf, defensie of een luchtvaartmaatschappij. Wie weet ga je wel werken bij bijvoorbeeld de KLM, Transavia of het Defensie Helikopter Commando (DHC). Uiteraard kun je ook nieuwe vliegtuigen gaan bouwen bij bijvoorbeeld Stork Aerostructures, Airbus Industrie of British Aerospace. Maar ook bij andere (hightech)bedrijven ben je meer dan welkom.

Je kunt in Nederland gaan werken maar ook in één van de andere 33 Europese (EASA) landen waar jou Part 66 / 147 bevoegdheid geldig is.

Doorstuderen? Dat doe je zo
Heb je je diploma mbo-niveau 4 Technicus mechanica op zak? Dan kun je doorstromen naar een hbo-opleiding.

Toelating
  • Je hebt een vmbo-diploma kaderberoepsgerichte, gemengde of theoretische leerweg (voorheen lbo, vbo of mavo diploma), of
  • Je hebt een diploma basisberoepsopleiding (mbo niveau 2), of
  • Je hebt een bewijs dat je de eerste 3 leerjaren van de havo of het vwo goed hebt doorlopen.
Kosten

Iedereen die op 1 augustus 18 jaar of ouder is, betaald de wettelijke bijdrage aan het les- of cursusgeld. Het lesgeld- of cursusgeld wordt betaald aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Het les- of cursusgeld is een vast bedrag per studiejaar (van 1 augustus tot en met 31 juli). Bijkomende kosten van de opleiding zijn niet meegenomen in dit bedrag.

* Het lesgeld- of cursusgeld wordt betaald aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Het les- of cursusgeld is een vast bedrag per studiejaar (van 1 augustus tot en met 31 juli). Bijkomende kosten van de opleiding zijn niet meegenomen in dit bedrag. Prijsinformatie over de boeken is te vinden op: part66.nl/mboboeken

Welke vakken ga je volgen?
  • Nederlands, Engels, Rekenen
  • Wiskunde, Natuurkunde, Electriciteitsleer, Electronica, Digitale techniek, materialen & hardware, onderhoudshandelingen, human factors, luchtvaartwetgeving.
  • Vliegtuigaerodynamica, constructies en systemen, voortstuwing, gasturbines, propellors.
  • Keuzedelen: composieten Basis & Reparatie
  • Digitale vaardigheden
  • VEVA

UITERAARD KRIJG JE OOK PRAKTIJKLES IN DE HANGAAR WAAR JE WERKT AAN ECHTE VLIEGTUIGEN, ZOALS EEN FOKKER100, F16 EN BÖLKOW HELICOPTER . 

Instroommogelijkheden

NL

VMBO KLB, GL, TLMAVOHAVO (overgangsbewijs van HAVO 3 naar 4)bij voorkeur wis- en natuurkunde

BE

BSO B-stroom of A-stroom, ASO 2e graad (vereiste: wiskunde), TSO 3e graad

Bereikbaarheid

Misschien heb je vragen over de reistijd naar Woensdrecht toe.

Met de auto?

Je bent in ongeveer 20 minuten met de auto in Roosendaal, en in 15 minuten in Bergen op Zoom.

Openbaar vervoer

Er is ook een busverbinding. Vanuit Roosendaal (bus 104, 40 minuten) en vanuit Bergen op Zoom (bus 106, 15 minuten) kun je met de bus direct naar Hoogerheide. De bus stopt voor de school en rijdt op schooltijden extra vaak.
Veel studenten komen niet op de fiets naar school maar maken gebruik van het openbaar vervoer of carpoolen met studenten die al een rijbewijs hebben. Als je met het openbaar vervoer reist, kun je in de bus of trein alvast je huiswerk maken.

Op kamers

Ook kiezen sommige studenten ervoor om op kamers te gaan in Bergen op Zoom, Roosendaal of Breda. Kortom: er zijn veel opties waardoor de reistijd voor jou geen belemmering hoeft te zijn om te kiezen voor Vliegtuigtechniek in Woensdrecht. We adviseren je graag.