Opleiding
Eerste Monteur Vliegtuigonderhoud
In het kort
Ben je technisch en zoek je een uitdaging in de luchtvaart? Dan is de opleiding Eerste Monteur Vliegtuigonderhoud dé plek voor jou! Tijdens je opleiding leer je alles op het gebied van mechanisch en (basis) elektrisch onderhoud. Zo kun je na je opleiding vliegtuigen en vliegtuigonderdelen repareren, bijvoorbeeld bij een onderhoudsbedrijf, een luchtvaartmaatschappij of Defensie.
Nauwkeurig werken is belangrijk als je straks werkt als eerste monteur in het vliegtuigonderhoud. Jouw werk is van invloed op de veiligheid van het toestel. Als techniek en luchtvaart je interesse hebben, dan is dit een mooie opleiding. Je werkt in een werkplaats voor vliegtuigen of vliegtuigonderdelen. Je bent verantwoordelijk voor alle werkzaamheden aan het vliegtuig of vliegtuigonderdelen die aan je zijn toegewezen. Je werkt volgens specifieke voorschriften. Je moet precies weten welke voorschriften door de fabrikant van een vliegtuig zijn opgesteld en deze goed kunnen volgen. Systematisch en geconcentreerd werken is belangrijk.
De voorschriften zijn meestal in het Engels geschreven. Je doet administratieve taken die verbonden zijn aan je werk. Je bent stressbestendig, want ook onder tijdsdruk moet je goed beslissingen kunnen nemen. Ook ben je flexibel en in staat om in complexe situaties goed het overzicht te bewaren.
Bij de opleiding eerste monteur vliegtuigonderhoud leer je bijvoorbeeld:
- Correct gebruik van de juiste gereedschappen
- Samenwerking met andere studenten
- Gebruik van documentatie
- Systematische aanpak en vindingrijkheid
- Handelen conform de regels
- Veiligheid, orde en netheid
- Nederlands, Engels en rekenen
- Loopbaan en burgerschap
De opleiding eerste monteur vliegtuigonderhoud – niveau 3 – duurt drie jaar. In je laatste jaar loop je stage. De opleiding bestaat uit theorielessen en praktijklessen. Er zijn praktijklokalen (hangaar) voor montage, elektro- en avionica- handelingen. Je werkt alleen of in groepsverband aan opdrachten. Na afloop worden de opdrachten met je doorgesproken. Je loopt stage bij een goed luchtvaartonderhoudsbedrijf of bij een luchtvaartonderdeel van defensie. Als je stage wilt lopen in het buitenland, kan dat ook. Europese certificering (part 147): wil je naast je mbo-diploma ook door de Europese luchtvaartautoriteiten erkende certificaten behalen? Je kunt dan in meer dan 30 landen in Europa op het hoogste niveau aan de slag.
Doorstuderen? Dat doe je zo
Heb je je diploma mbo-niveau 3 eerste monteur vliegtuigonderhoud op zak? Dan kun je doorstromen naar de mbo-niveau 4 opleiding technicus avionica of technicus mechanica.
Kosten
Iedereen die op 1 augustus 18 jaar of ouder is, betaald de wettelijke bijdrage aan het les- of cursusgeld. Het lesgeld- of cursusgeld wordt betaald aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Het les- of cursusgeld is een vast bedrag per studiejaar (van 1 augustus tot en met 31 juli). Bijkomende kosten van de opleiding zijn niet meegenomen in dit bedrag.
* Het lesgeld- of cursusgeld wordt betaald aan de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Het les- of cursusgeld is een vast bedrag per studiejaar (van 1 augustus tot en met 31 juli). Bijkomende kosten van de opleiding zijn niet meegenomen in dit bedrag. Prijsinformatie over de boeken is te vinden op: part66.nl/mboboeken
Welke vakken ga je volgen?
- Nederlands, Engels, Rekenen
- Wiskunde, Natuurkunde, Electriciteitsleer, Electronica, Digitale techniek, materialen & hardware, onderhoudshandelingen, human factors, luchtvaartwetgeving.
- Vliegtuigaerodynamica, constructies en systemen, voortstuwing, gasturbines, propellors.
- Keuzedelen: composieten Basis & Reparatie
- Digitale vaardigheden
- VEVA
UITERAARD KRIJG JE OOK PRAKTIJKLES IN DE HANGAAR WAAR JE WERKT AAN ECHTE VLIEGTUIGEN, ZOALS EEN FOKKER100, F16 EN BÖLKOW HELICOPTER .
Instroommogelijkheden
NL
VMBO KLB, GL, TLMAVOHAVO (overgangsbewijs van HAVO 3 naar 4)bij voorkeur wis- en natuurkunde
BE
BSO B-stroom of A-stroom, ASO 2e graad (vereiste: wiskunde), TSO 3e graad


Bereikbaarheid
Misschien heb je vragen over de reistijd naar Woensdrecht toe.
Je bent in ongeveer 20 minuten met de auto in Roosendaal, en in 15 minuten in Bergen op Zoom.
Er is ook een busverbinding. Vanuit Roosendaal (bus 104, 40 minuten) en vanuit Bergen op Zoom (bus 106, 15 minuten) kun je met de bus direct naar Hoogerheide. De bus stopt voor de school en rijdt op schooltijden extra vaak.
Veel studenten komen niet op de fiets naar school maar maken gebruik van het openbaar vervoer of carpoolen met studenten die al een rijbewijs hebben. Als je met het openbaar vervoer reist, kun je in de bus of trein alvast je huiswerk maken.
Ook kiezen sommige studenten ervoor om op kamers te gaan in Bergen op Zoom, Roosendaal of Breda. Kortom: er zijn veel opties waardoor de reistijd voor jou geen belemmering hoeft te zijn om te kiezen voor Vliegtuigtechniek in Woensdrecht. We adviseren je graag.